2011. szeptember 30., péntek

Tisztítószerek - a konyhából

A szépségápolásos bejegyzés után itt van a tisztítószeres is. Ebben a témában már sokkal kevesebb dolgot tudtam felírni a kis papíromra ahogy végig jártam a konyhát, de azért amit találtam és használok, azt megosztom veletek is.

Kávézacc
Vizes állapotában nem képes kis csomókba/kövekbe állni, ezért a lefolyóba öntve nem okoz dugulást, sőt, homokos mivoltából adódóan tisztítja azt. Dugulásra nyilván nem használható, de rendszeresen használva ez el is kerülhető. Nekem nem a takarítási rítusom része a kávézaccos lefolyótisztítás, nemes egyszerűséggel ha mosogatom a kotyogóst akkor nem a kukába dobom a zaccpogácsát. A kávéfőzőt mindig utolsóként mosogatom, nem szeretem ha zaccos lesz a szivacs vagy a többi dolog. Ha már összeállt pogácsába akkor a tenyerembe tartom, vízzel együtt szétmorzsolom és lefolyik szépen. Abból adódóan hogy tisztán tartja a mosogatót, nem is lesz soha büdös a lefolyó, legalábbis én sosem tapasztaltam ilyesmit itthon, szóval így lehet. :)

Szódabikarbóna
Többféle módon is használható takarítás közben. A szemetesvödörbe szórva nem lesz sosem kukaszag, magába szív mindent. Emiatt fagyasztóba, hűtőbe is lehet tenni egy kis tálkával belőle, ezt mondjuk én nem szoktam csinálni, nincs semmi masszív szagú dolog itthon, vagy ha van is hermetikusan lezárva lakik egy dobozban. A kukám viszont mindig olyan, mintha egy drogfüggő próbálta volna elrejteni a bizonyítékokat, de cserébe nincs semmi szag benne. :) Aki meg a zacskó és a vödör közé nézeget az meg is érdemli, hogy meglepődjön.
Vízzel pasztává keverve súrolószerként is használható, nem karcol, úgyhogy fém felületeken is működik.
Mikrótisztításnál szoktam még hasznát venni. Egy pohár vízbe teszek úgy 2-3 teáskanál szódabikarbónát és a mikróban szinte forrásig melegítem. A por feloldódik, a pára kicsapódik a falra és felold minden esetleges odaszáradt/fröccsent dolgot, aztán papírtörlővel simán kitörölhető. Ehhez mondjuk kicsit szkeptikusan álltam hozzá mikor először olvastam róla, mert elvileg a pára az csak tiszta víz, de a lényeg, hogy működött. Lehet szódabikarbonát nélküli vízzel is ugyanez lenne a helyzet.

Sütőpor
Ugyanúgy használom mint a szódabikarbónát, ha épp ezt fogom meg először akkor sütőport szórok a kukába.

Ecet
Szuper vízkőoldó. A fürdőben nem sima háztartási ecetet használok, hanem a Frosch ecetes tisztítószerét, de a konyhában nem szeretném tisztítószerrel vízkötleníteni azokat a dolgokat, amik ételhez/italhoz érhetnek. Vízforralónál használom mostanában, korábban a kávéfőzőt is ezzel főztem át néha, de mióta átálltunk a kotyogósra szegény porosodik, úgyhogy nem is kell vízkőtleníteni. Ahogy használom: Öntök kb 1 dl ecetet a vízforralóba, és csurig töltöm vízzel. Bekapcsolom, de nem hagyom magára, mert az ecet miatt hajlamos a habzásra forrás környékén. Ha felforrt kiöntöm a vizet a mosogatóba (így ennek a vízkőtlenítése is megvan egy kosszal). Ezután még úgy kétszer-háromszor forralok sima csapvizet is, hogy biztos ne maradjon ecet a kancsóban, nem hinném hogy finom lenne az ecetes tea.
A mosógépben is ecetet használok mindenféle boltban kapható porok helyett. Félévente - mikor a szűrőjét is megnézem hogy nem akadt-e fent rajta valami - elindítok egy 95 °C-os mosást úgy, hogy előtte beleöntöttem egy liter ecetet a dobba és a mosóportartó részbe.
Ablak- és tükörtisztításra is használhatjuk, a vízcseppeket szépen leszedi.

Citromlé
Kinyírja a baktériumokat, így tisztítószerként tökéletesen megállja a helyét. Pult áttörlésére, mikró, hűtő takarítására, de igazából bármire használható. Állítólag ezüstöt és más fémeket is újjá lehet vele varázsolni, én bevallom nőiesen sosem unatkoztam még annyira itthon, hogy nekiálljak evőeszközöket fényesítgetni. :D A citromlé a cukortartalom miatt ragad, ezért használat után egy nedves rongyos áttörlésre mindenképpen szükség van.

Ti használtok tisztítószerek helyett valami hasonló alternatív megoldást?

1 megjegyzés:

  1. Mostanában olvastam utána a "zöld takarítószer" témának. Igyekszem minél több dolgok kiváltani, a szódabikarbóna például a barátom lett :) A kávézaccos dolgot még nem próbáltam, de adok neki én is egy esélyt.

    A kifacsart citrommal kifordítva át szoktam dörzsölni a mosogatót kidobás előtt.

    VálaszTörlés