2012. július 20., péntek

Esküvői inspirációk IV. - A torta

Az esküvő utáni buli egyik csúcspontja, mikor betolják a hatalmas agyondíszített esküvői tortát, tűzijátékkal díszítve (lehetőleg közben Vangelis dal megy a háttérben). Én alapvetően minden ételnél azt vallom, hogy inkább finom legyen mint szép, és ezt a tortáknál is tartom. Nyilván nem azt akarom mondani, hogy egy szétcsúszott-szétolvadt valami legyen majd a tortánk kutyakakis díszítéssel, de én például a marcipánt messziről kerülni fogom ha tortáról van szó. 

Nincs gondom a marcipánnal, desszertekben (Mozart-kugli, Szamos csokik) nagyon is finom tud lenni, de én még nem ettem olyan tortát, amit ne rontott volna el a félcentis marcipánréteg a külsején. Arról nem beszélve hogy a marcipán nem olcsó mulatság, így sokszor a tömény külső réteg alatt csak sima egyszerű piskóta van rettenet-borzasztó vajas krémmel. Ha meg nem így van akkor csillió pénzt is ott hagyhatunk a cukrásznál, hogy ki is nézzen úgy ahogy a katalógusban láttuk, és finom is legyen. 

A bejegyzés folytatódik, kattints a továbbra!



Gondolom már leszűrtétek, hogy én abszolút marcipán-ellenes vagyok, ha tortáról van szó. :) Úgy gondolom egy tejszínnel/csokival dekorált torta is ugyanolyan mutatós tud lenni, úgyis hamar el fogja pusztítani a nép, nincs ideje elfolyni (meg amúgy is tartós habbal szokták dekorálni a tortákat). Persze ha valaki rajong a marcipánért az más tészta, de csak azért hogy szép legyen szerintem felesleges erre költeni.

Hol máshol, mint Pinteresten láttam nagyon cuki variációkat arra, hogy mikkel lehet helyettesíteni a tortát. Az egyik ilyen ami nagyon tetszik, az a cupcake. A felső szinten még rendes pár szeletes minitorta van, hogy mégis meglegyen a közös szeletvágás élménye és az egymást etetés, de a vendégeknek már nem kell egyenként vágni, mindenki elvisz magával egy cupcake-et és kész. 



A másik ami szintén aranyos, bár itthon nem biztos hogy annyira értenék, az a pite. Mi nagy pite-őrültek vagyunk, de Amerikában még nagyobb kultusza van. Sok esküvőről láttam képet ahol torta helyett piték voltak felszolgálva, kicsik, nagyok, vegyesen. Nagyon ötletes, és talán kevésbé is üli meg az ember gyomrát, mint egy tejszínes-habos csoda.


Ha a klasszikus tortánál maradunk, akkor is sok variáció közül lehet választani - az ízeket most nem ide véve, hiszen abból szinte végtelen variáció áll rendelkezésünkre. Vannak a klasszikus emeletes torták, ezek lehetnek kerekek, szögletesek, esetleg egyik szint ilyen, másik olyan.






Ezeken belül is vannak bohókásak, amik úgy néznek ki mintha mondjuk a felső rész lecsúszna, erre lehet vicces tortadíszeket tenni például. :) Nem vagyok cukrász, de szerintem bármilyen kívánság teljesíthető. 

Aztán vannak azok az "emeletes" torták, amik nem zikkuratra hasonlítanak, hanem állványon állnak a külön kis torták, mint például a pités képen.


Nekem ezek őszintén megmondom annyira nem tetszenek, és ha rájuk nézek sokszor van olyan érzésem, hogy azokat a kis rudakat csak a szentlélek tartja. A youtube-on található esküvői tortás balesetek 90%-ánál is ilyen torták dőlnek össze, lehet nem véletlenül... Vannak még a sima lapos és nagypárna méretű torták is, sokszor képeket is raknak rá a népek, ez sem rossz alternatíva, és lehet olcsóbb is mint egy emeletes, de nekem azért az emeletes az igazi. 

Az ízekről sokat nem akarok írni, mert nyilván mindenkinek van kedvenc tortája. :) Sokan azt csinálják - és talán ez is tűnik a legésszerűbbnek -, hogy minden emelet más ízű, így remélhetőleg mindenki fog olyat találni magának a vendéket közül, ami neki ízlik. Mi ettől függetlenül valószínűleg maradunk egy íznél, mert a dekorációja is eléggé egyértelmű és más ízű tortára az hülyén jönne ki.

Apropó dekoráció. Divat az élő virágos díszítés, sokszor orchideákkal rakják körbe az emeleteket. Én kicsit skót vagyok és erre sajnálom a pénzt, szerintem a kevesebb néha több, elég lesz a torta tetején levő párocska (amiről még fogalmunk sincs milyen lesz). A marcipános torták megint csak végtelen módon dekorálhatóak, mint fentebb is látszik, masni, pöttyök, csipke, minden jóság. Azért szerintem a tejszínes vagy csokis bevonatú torták is gazdagon variálhatók, úgyhogy remélhetőleg nem leszünk gondban. :)

Nektek melyik torta a kedvencetek? Milyen ízűt szeretnétek az esküvőtökön?

Képek: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

12 megjegyzés:

  1. A tortákat az esetek döntő többségében fondantal vonják be, nem marcipánnal. Ez olcsó, könnyebb is használni, és jobban is bírja strapát, nem engedi be a beleget, nem olvad meg a torta belseje, stb.
    Ha szállítani is fogjátok a tortát, és nem ott készítik, ahol a lagzi lesz, akkor azt is érdemes figyelembe venni, h a fondantos torták könnyebben szállíthatók, ki-be pakoláskor sem olyan sérülékeny stb.
    És itt jön a lényeg, a fondant díszítés, nem kell megenni. Egy mozdulattal leválasztja a vendég a saját szeletéről, és probléma megoldva :-)
    Szóval szerintem ne vessétek el teljesen a fondant dolgot :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, én eddig csak marcipánbevonatút ettem, akkor ez újdonság nekem.
      Kicsit furi hogy hámozni kell a tortát, de oké akkor nem vetjük el teljesen. :D

      Törlés
    2. Szerintem sokan nem tudják mi a különbség, mert ugye a fondant is ehető, és van aki szereti is (1%), csak aki nem tudja beleharap, és a fél cm vastag cukor bele is kötött a szájába :-D
      Én imádom a marcipánt minden mennyiségben, szóval mindig reménykedve kóstolom meg, de sose marcipán, mindig csak fondant :-( :-D
      Szóval tényleg azt gondolom, h sokan ezt hiszik ez a 2 egy és uaz, ami bevonatos torta az tuti marcipán, és szar, és meg kell enni a bevonatot, mert a marcipán drága is, nem illik otthagyni, stb.
      Itthon nem volt régen a fondantnak kultúrája, ez is újhullámos, és pláne lagziban ahol sok az idősebb vendég ebből eredhet a félreértés.

      Törlés
    3. Ja, és a cupcaket meg kihámozod a kapszliból :-)

      Törlés
    4. Jó de ott egyértelmű, az nem torta, annak papírja van. :D

      Törlés
    5. Neked egyértelmű. Én már "kiabáltam" rá nagymamámra, hogy a papírt szedje le, mert már harapott volna bele :-D

      Törlés
  2. *meleget
    Még valami. Ha nem fondantos, na akkor szoktak kőkemény, nehéz vajas tortát csinálni, hogy mégis egybe maradjon szállításkor.

    VálaszTörlés
  3. iiiiiiiiiiiiimádom a marcipánt, az a kedvenc részem a tortában:D

    VálaszTörlés
  4. Nekem nagyon bejön ez a cupcake-torta verzió, szép is, praktikus is, de mégis megvan a torta-élmény. Ha nekem lesz valaha is esküvőm tuti rábeszélem az emberemet h ilyen lesz és kész. :D

    Lehet h hülyeség, de eszembe jutott egy sztori... Az ismeretségi körömből egy pár kipróbálta, h külön-külön elmentek a cukrászdába, és ugyanolyan torta iránt érdeklődtek (íz, szeletek száma, méret stb). A pasi esküvőre rendelte volna, a lány házibulira. Utóbbi esetben ugyanarra a tortára fele annyit mondtak árnak, mint az esküvőinél... :/
    De lehet h ez csak vmi legenda. ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sokan mondják hogy az esküvő szóra a szolgáltatók felkapják a fejüket, hogy megfejhető vendégekről van szó. Virágosra is szokták ezt mondani. Én mondjuk úgy vagyok vele, hogy baromi gyanús lenne kérni egy csokrot, fogó résszel, meg hozzá illő melldíszt, meg még egyéb hasonló virágdekorációkat. Ha nem mondom hogy esküvőre lesz is rá fog jönni, nem hülye egy virágkötő sem.
      Virágnál biztos, hogy stabilabbra kell kötni egy olyan csokrot ami egész nap hurcolászva van mint egy olyat amit átadsz és utána vázában tengeti az életét. Szerintem a torta is ilyen, nyilván amikor mondta a srác hogy esküvőre lesz már úgy gondolkoztak hogy akkor extra dekoráció satöbbi. A kétszeres ár tényleg nagyon durva, de én teljesen megértem hogy drágább egy esküvői torta/csokor mint egy sima.

      Törlés
  5. tavaly voltunk egy esküvőn, ahol több torta is volt, a nagy központi egy háromemeletes, marcipánnal bevont Sacher-torta. rögtön beugrott egy demotiválós kép, hogy esküvői torta-level 99.=D egy szeletet ettem, de többet nem bírtam, annyira tömény volt a csoki és a marcipán együtt. viszont volt egy túrós alapú is, az fogyott a leggyorsabban, szerintem érdemes azt megpróbálni.=)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Annyit elárulok, hogy a mi tortánk is valamilyen túrós lesz. :))

      Törlés